Search
en-USsl-SI
Z vsakodnevno hojo in kolesarjenjem nad prekomerno težo: Na Urbanističnem inštitutu RS prikazali aktualne podatke Observatorija mobilnosti
Print  / Klara Korošec 53
/ Categories: Novice

Z vsakodnevno hojo in kolesarjenjem nad prekomerno težo: Na Urbanističnem inštitutu RS prikazali aktualne podatke Observatorija mobilnosti

Ljubljana, 9. december 2025

Ljubljana, 9. december 2025 – Skupina za transformativno prometno načrtovanje Urbanističnega inštituta Republike Slovenije (STPN UIRS) je danes v Ljubljani organizirala strokovni posvet Observatorij mobilnosti in prekomerna prehranjenost. Predstavili so primer uporabe podatkov Observatorija mobilnosti v povezavi z mobilnostjo in prekomerno prehranjenostjo. V Sloveniji se debelost povečuje – pri odraslih, otrocih in mladostnikih. K temu prispevajo tudi spremembe v potovalnih navadah, saj avtomobil nadomešča aktivne načine premikanja, kot sta hoja in kolesarjenje.

Na posvetu je Aljaž Brlek, dr. med., specialist javnega zdravja z Nacionalnega inštituta za javno zdravje RS (NIJZ), predstavil stanje s prekomerno prehranjenostjo v Evropi in v Sloveniji. Kot kažejo podatki raziskave CINDI, se določene regije v Sloveniji bolje soočajo s prekomerno prehranjenostjo, ki je ena od epidemij sodobnega časa, povezana tudi s sedečim življenjskim slogom. Zaskrbljujoči so predvsem podatki o prekomerni prehranjenosti pri otrocih in mladostnikih, saj ta v tej starostni skupini v zadnjem desetletju narašča. Na prekomerno prehranjenost in debelost močno vplivajo strukturne in družbene determinante, ki prevladajo nad posameznikom, t.i. debelilno okolje, zato so potrebne politike, ki presegajo le zdravstveni sistem.

Dr. Aljaž Plevnik, vodja Skupine za transformativno prometno načrtovanje UIRS, je predstavil podatke o prekomerni prehranjenosti v povezavi z mobilnostjo, ki so objavljeni na Observatoriju mobilnosti, orodju za analizo prometa v Sloveniji. Poudaril je, da so vzroki za vse manjšo prisotnost aktivne mobilnosti, kot so hoja in kolesarjenje, tudi v prometnem načrtovanju, ki pogosto zapostavlja take oblike mobilnosti. Zgovoren je trend, ki je viden v  slovenski družbi po osamosvojitvi, ko le še manjšina otrok in mladostnikov prihaja v šolo aktivno, večino pa pripeljejo z avtomobilom, tudi če živijo blizu šole. Pred tem je velika večina prihajala v šolo peš ali s kolesom.

Na posvetu je so sodelujoči v zaključni razpravi poudarili, da lahko slovenska družba, ki je v zadnjih 30-tih letih osnovala svoj prometni sistem predvsem na avtomobilu, pričakuje zaradi tega vse več negativnih učinkov. Poleg velike okoljske obremenitve in ogromnih stroškov, ki so potrebni tako za izgradnjo infrastrukture kot za vzdrževanje avtomobila, avtomobil spodbuja tudi negativne trende v javni zdravstveni sliki družbe, ki se vse manj giblje tudi na kratkih poteh. Strokovnjaki zato priporočajo spremembo paradigme prometnega načrtovanja, ki bo bolj naklonjeno aktivnim načinom premikanja, vsem prebivalcem pa pogostejšo hojo, kolesarjenje in uporabo javnega potniškega prometa. 

***

Posnetek srečanja z dodatnimi gradivi:

https://video.sta.si/prenos/observatorij-mobilnosti-in-prekomerna-prehranjenost 

***

Posvet je organizirala Skupina za transformativno prometno načrtovanje UIRS v okviru projekta Samo1Planet in Meseca znanosti.

Observatorij mobilnosti je orodje za podporo celostnemu načrtovanju prometa v Sloveniji, ki ga je razvila Skupina za transformativno prometno načrtovanje UIRS. Prikazuje povezave med prometnim sistemom in kakovostjo življenja ter vključuje številne podatke, kot denimo o prometnih nesrečah in dostopnosti javnega prevoza na občinski, državni in evropski ravni. Observatorij mobilnosti je analitično strokovno orodje, ki redno osvežuje podatke iz virov, kot so Statistični urad RS, Eurostat, Policija RS in ZRC SAZU.

Skupina za transformativno prometno načrtovanje UIRS se ukvarja s spremembo paradigme pri načrtovanju in upravljanju prometa. Aktivna je doma in v mednarodnem okolju, kjer sodeluje z referenčnimi strokovnjaki ter z javnim in zasebnim sektorjem. Pripravlja strokovna priporočila in rešitve, ki temeljijo na rezultatih raziskav in preizkusov v praksi ter na več kot 20-letnih izkušnjah. Usposablja mednarodne in domače strokovnjake ter odločevalce in je vključena v izobraževanje bodočih strokovnjakov na področju načrtovanja prometa.

 

Več info tudi na: https://www.observatorij-mobilnosti.si/  ali stpn@uirs.si ali 051 395 220

Foto: Sarah Klarič, UIRS  

Previous Article Mesta prihodnosti: Inovacije za bivanje po meri človeka (Cities of the Future: Innovations for Human-Centered Living)
Next Article Med dediščino in sodobnostjo: prostorske preobrazbe Dolenjske
Seznam novic

KONTAKT

Urbanistični inštitut Republike Slovenije
Trnovski pristan 2
1000 Ljubljana
ali p.p. 3419, 1115 Ljubljana


 Centrala + 386 (0)1 420 13 00
 Tajništvo + 386 (0)1 420 13 10
info@uirs.si
@UrbanInstitut
UIRS

KNJIŽNICA in INDOK CENTER

Delovni čas:
od ponedeljka do petka: 9.00 – 13.00

 

 

 + 386 (0)1 420 13 31, + 386 (0)31 581 528
  knjiznica@uirs.si

NOVIČNIK

Bi bili radi obveščeni o novicah
in delu Urbanističnega inštituta RS?

Vpišite svoj e-naslov in se naročite!

Prosimo, potrdite, da niste robot.
 
Copyright 2025 by UIRS
Back To Top